Honderd klassen starten met interactief lesprogramma Rabo AZ Foodtour
Zaanstad- Honderd klassen starten met interactief lesprogramma en daarmee behaalt de Rabobank op dit moment een recordaantal inschrijvingen voor de Rabo AZ Foodtour 2020.
De Rabo AZ Foodtour bereikt dit jaar een ware mijlpaal: maar liefst 100 schoolklassen hebben zich ingeschreven voor dit interactieve lesprogramma. Het programma is bedoeld voor de groepen 7 en 8 en behandelt de thema’s voedsel en gezonde voeding, op een even leerzame als ludieke manier. Dinsdag 11 februari was Rabobank Zaanstreek bij RKBS Jenaplanschool de Regenboog in Assendelft voor de aftrap van de Rabo AZ Foodtour. Ariënne Kooter, directievoorzitter van Rabobank Zaanstreek, wenste de klassen veel plezier en lichtte het doel en belang van het programma toe. ‘Kinderen bewust maken van gezonde voeding en een gezonde levensstijl is voor Rabobank als grootste Food & Agri bank ter wereld een belangrijk thema. Door middel van de Rabo AZ Foodtour brengen we dit op een heel aansprekende manier onder de aandacht,’ aldus Ariënne Kooter.
Leerlingen worden vloggers Tijdens de Rabo AZ Foodtour duiken leerlingen in thema’s als gezond eten, voedselverspilling, etiketten lezen en sportvoeding. De tour bestaat uit negen lessen. De lesstof wordt met filmpjes van AZ-spelers, -trainers en voedingsdeskundigen aan de klas gepresenteerd. Vervolgens voeren de leerlingen opdrachten uit, vastgelegd in vlogs. Ze kruipen in de huid van een vlogger, maken eigen vlogs en krijgen hulp van niemand minder dan AZ-vlogger Timo Verbruggen. Met de vlogs maken tien klassen kans op een Foodclinic bij AZ. De leerlingen met de allerbeste vlog winnen de ultieme hoofdprijs: het bijwonen van een wedstrijd van AZ.
Lestijd optimaal benutten ‘Het maken van vlogs maakt de foodtour voor leerlingen extra interessant. Vloggen is onder de jeugd enorm populair,’ zegt Kim Snelders, lerares bij basisschool De Regenboog uit Assendelft. Zij voegt daaraan toe: ‘De Rabo AZ Foodtour is zeker te integreren in het dagelijkse lesprogramma. Het vraagt de nodige voorbereidingstijd, planning en overzicht, maar het levert je uiteindelijk veel tijd op. Zo maken de leerlingen scripts voor de vlogs. Deze opdracht kun je combineren met andere lesstof, zoals taal, spelling en begrijpend lezen. Wij doen met maar liefst 5 klassen mee aan het lesprogramma en de kinderen zijn super enthousiast.’
Leren over (gezonde) voeding Volgens Snelders maakt juist de speelse benadering van de thema’s de Rabo AZ Foodtour bijzonder: ‘De kinderen leren op een aantrekkelijke manier veel over voeding. Ze horen vaak welke producten ze vooral niet mogen eten, maar wat is dan wél gezond? Welke gezonde voeding komt uit onze eigen streek en hoe worden deze producten geteeld? Het mooie van de foodtour is ook de samenwerking met GreenPort. Je krijgt hierdoor de kans om met de klas een agrarisch bedrijf te bezoeken. Dat maakt de cirkel in mijn ogen mooi rond.’
Persoonlijke peptalk van AZ-spelers Voorheen verzorgden de spelers en trainers van AZ de aftrap van de Rabo AZ Foodtour, maar deze keer is ervoor gekozen de deelnemers vlak voor de eindsprint te voorzien van een extra peptalk. Op dinsdag 24 maart bezoeken de AZ-sterren alle deelnemende scholen. Ariënne Kooter ervaart dit altijd als een feestje. ‘Dat bezoek van AZ heeft iets magisch. Veel kinderen zijn fan van AZ of ook al ben je
dat niet, dan is het toch speciaal om bekende voetballers te ontmoeten en wellicht zelfs even een potje met ze te mogen voetballen,’ aldus de directievoorzitter van Rabobank Zaantreek.
De Rabo AZ Foodtour is een initiatief van Rabobanken Alkmaar e.o., Kop van Noord-Holland, WestFriesland en Zaanstreek. De banken ontwikkelden het lesprogramma in samenwerking met AZ Alkmaar en GreenPort NHN. Sinds vorig jaar sluiten ook zes gemeenten van JOGG- regio NoordHolland en GGD Hollands Noorden zich aan.